۱۳۸۸ آبان ۲۳, شنبه

زندگی در خانه های دراز ساراواک (مالزی)



    زندگی در خانه های دراز ساراواک (مالزی)
    اگر حدود یک قرن پیش، اتفاقا از نانگا سوپا در اولو آی (منطقه ای در قسمت جزیره ای مالزی [برای نقشه اینجا را کلیک کنید]) سر در می آوردید، احتمالا مردم قبیله ایبان که در خانه های دراز (Longhouse) شما را با راهزنان و غارتگران اشتباه گرفته بودند، بارانی از تیر های زهر آگین بر سرتان فرود می آوردند.
    خانه دراز، معادل بوُرنِئوئی قلعه است. این بنا، معمولا بر روی پایه هایی (بالا تر از سطح زمین) ساخته می شود و تنها یک در ورودی دارد. تمام ساکنان روستا با جمعیتی بین 20 تا 100 خانوار زیر یک سقف در آپارتمان های مجزای خانوادگی زندگی می کنند که همه به سوی روآ (نوعی بالکن اشتراکی که زندگی روستائی در آن جریان دارد) باز می شوند.
    مردم قبیله ایبان کماکان با حفظ درجه از سنت خود در طول رودخانه های ساراواک در این خانه های دراز زندگی می کنند. بازدید و اقامت از این خانه های دراز تبدیل به جزء اصلی تجربه توریستی در ساراواک شده است.
    یک دهه پیش، یک شرکت توریستی در بونئو با همکاری مردم محلی در نانگا سوپا شروع به برگزاری تور های خانه دراز در این منطقه نمود. روستائیان از شرکت خواستند تا بجای اقامت در خانه دراز، اقامتگاهی در کنار آن برای توریست ها فراهم گردد تا بدون  مختل نمودن زندگی روزمره شان، توریست ها تجربه زندگی در این محیط را بدست آورند.
    امروزه بجای بارانی از تیر های زهرآگین، به شما خوش آمد گفته و از شما با یک لیوان توآک (نوعی شراب برنج) و معرفی دهکده پذیرائی می شود. برای روستائیان توضیح داده شده است، که به توریسم به عنوان نوعی شغل کناری نگاه کنند، بنابراین حرفه اصلی شان کما فی السابق ماهی گیری و کشاورزی است (که البته از کمک شما نیز خوشحال خواهند شد).
    فعالیت های دیگر در منطقه شامل، گردش (با راهنما) در جنگل های پر از قصه باتانگ آی است، جائی که به احتمال زیاد موفق به دیدن اوران گوتان در محیط طبیعی خود خواهید شد و البته عده ای از پستانداران اولیه و پرندگان نایاب را نیز نباید از فهرست دیدنی ها حذف نمود.
    زمان سفر: این منطقه استوائی در تمام سال شرجی و گرم است. فصل باران های موسمی در این منطقه از آبان تا بهمن ماه است.
    راه دسترسی: نانگا سوپا، در منطقه باتانگ آی استان ساراواک مالزی (سمت جزیره ای) واقع شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر