۱۳۸۸ آبان ۲۹, جمعه

دریاچه بایکال،


دریاچه بایکال،

دریاچه بایکال حجم عظیمی از آب زلال آبی رنگی است که با کرانه های سنگی و سر سبز و در ورای آن همچون شبحی دور، با کوهستان مرتفع، محاصره شده است.




بایکال با شکلی شبیه یک موز در جنوب (نقشه) سیبِری در کشور روسیه، میان استان های ایرکوتسک و اُزرُ بایکال ، با طول 636 کیلومتر و بیشینه عمق 1637 متر عمیق ترین و بزرگ ترین دریاچه آب شیرین ، و همچنین پس از دریای خزر حجیم ترین دریاچه در جهان است. این دریاچه به تنهایی چیزی در حدود یک پنجم آب شیرین جهان را در خود جای داده است.




فهرست افتخارات دریاچه بایکال به این ختم نمی گردد. این دریاچه با 31500 کیلومتر مربع مساحت، در حدود 25 میلیون سال پیش شکل گرفته و مقام پیر ترین دریاچه دنیا را نیز برای خود حفظ نموده است.  در این دریاچه گونه های مختلف آبزیان زندگی می کنند. از معروف ترین آنها، یکی از اقوام دور ماهی آزاد (سامون) به نام آمول است که خام یا دود زده آن بسیار لذیذ بوده، طوری که سفر به بایکال بدون آن نا تمام می ماند.

خوک آبی بایکال، تنها نوع از این جانور است که در آب شیرین زندگی می کند، دانشمندان بر این باورند که این جانور زمانی از اقیانوس منجمد شمالی به این دریاچه رسیده است.

سازمان یونسکو این دریاچه را به عنوان میراث بشری ثبت نموده است.
امروزه برای بازدید از دریاچه راه های بسیاری وجود دارد هرچند که هنوز مسیر پیاده روی (یا جاده اتومبیل رو) دور دریاچه احداث نشده، اما این امکانات روز به روز در حال افزایش اند.

از نکات جالب در مورد سفر به دریاچه یکی آن است که یک دور دریاچه با کشتی های تفریحی در طول تابستان چیزی حدود 600 تا 850 دلار هزینه دارد در حالی که اگر کسی همت داشت و در زمستان (تا آواخر اسفند) به این منطقه سفر کرد، می تواند تنها با چند دلار یک تاکسی گرفته روی عمیق ترین دریاچه جهان گردش نموده از مناظر زیبای برف گرفته اطراف لذت ببرد.

لبنک های مفید:


۱ نظر: