۱۳۸۸ آذر ۴, چهارشنبه

تغییرات آب و هوائی، دی اکسید کربن و نقش شما (مسافرت به شیوه مسئولانه)


تغییرات آب و هوائی، دی اکسید کربن و نقش شما (مسافرت به شیوه مسئولانه)


 
در سال های اخیر پروازهای ارزان قیمت پنجره آسمان ها را به سوی دور دست ترین نقاط کره خاکی گشوده اند. این امکان جدید، مسافران را قادر ساخته تا راحت تر از هر زمان دیگر، مسافت دورتری را به قصد سفر بپیمایند. این البته خبر خوشی برای کشورهای در حال توسعه به شمار می آید که به یاری صنعت گردشگری (حداقل از نوع مسئولانه آن) به پیشرفت در زمینه های اجتماعی و اقتصادی در جامعه خود یاری رسانند.

اما آیا این، موفقیتی برای همه بشر است؟ خوب، نه کاملا. به خصوص، زمانی که هزینه های واقعی رسیدن به مناطقی چنان دور را در نظر بگیریم.

مسافرت های هوائی بیشترین تاثیرات منفی محیطی را در مقایسه با دیگر وسائل حمل و نقل برجا می گذارد. این روش سفر، بیشترین میزان دی اکسید کربن، بخار آب و دیگر گاز های با تاثیرات گلخانه ای را در جو زمین تولید نموده و بیشترین مصرف سوخت های فسیلی را به خود اختصاص داده است.

برپایه تحقیقات هیئت بین المللی نظارت بر تغییرات جوی، پرواز های تجاری به تنهایی مسئول 3 تا 4 درصد کل تاثیر زیست محیطی فعالیت های بشری به حساب می آید، که البته این رقم رو به رشد نیز است.

به عنوان مثال، بر مبنای آمار سایت www.climatecare.org یک پرواز رفت و برگشت از لندن به نیویورک 1.57 تن گاز CO2 وارد جو می کند، یا یک پرواز رفت و برگشت از سیدنی به بانکوک موجب تولید2.1 تن گاز دی اکسید کربن می گردد.

از سوی دیگر، کارشناسان معتقدند، در دهه های آینده، پرطرفدار ترین مکان های توریستی در جهان، به طور قابل ملاحظه ای تحت تاثیر تغییرات جوی خواهند گرفت، که این امر ریشه در فعالیت های انسانی دارد.
برخی نیز معتقدند که این تغییرات هم اکنون شروع شده است، یخچال های طبیعی در حال آب شدن هستند، فصل اسکی کوتاه تر شده، تغییرات درجه حرارت و الگوی بارش زندگی گونه های جانوری و مناظر طبیعی در بیشتر نقاط کره زمین را تحت تاثیر قرار داده است.

خوب با این وصف آیا از دست یک مسافر مسئولیت پذیر کاری ساخته است؟

پاسخ مثبت است، مواردی وجود دارند که با رعایت آنها و از طریق کاهش مصرف انرژی می توان به این امر کمک نمود.

نخست، در خانه بمانید. البته شاید بهتر باشد بگوییم هرچه نزدیک تر به خانه بهتر. برای مثال، اگر تنها هدف تان از سفر حمام آفتاب گرفتن در کنار دریا است، آیا حتما باید به آن سوی دنیا سفر کنید؟ تا کنون چقدر کشور خودتان را خوب گشته اید؟

دوم، می توانید از دیگر وسائل نقلیه همچون قطار، اتوبوس، کشتی، قایق های کوچک دوچرخه و پیاده روی استفاده کنید. همه اینها راه های بسیار لذت بخش برای ارتباط با دنیای اطراف و مردم محلی هستند بدون آنکه ردپایی از خود برجای گذاشته باشید. لااقل، اگر مجبور به مسافرت هوائی هستید، در شهر یا کشور مقصد می توانید از این روش های جایگزین بجای پرواز های داخلی استفاده کنید.

سومین راه حل را مسافرت با توازن کربن می نامند. امروزه نهاد های بسیاری (از بنیاد های خیره گرفته تا برخی بنگاه های تجاری) برنامه هایی دارند تا میزان گاز های گلخانه ای تولید شده در اثر سفر هوائی را از طرق دیگر جبران نمایند. برای نمونه، می توانید کربن تولید شده در سفر لندن به نیویورک را از طریق پرداخت 10.18 پوند در سایت www.climatecare.org جبران نمایید. همچنین، به سایت های www.futureforests.org و www.carbonneutral.com.au نیز سر بزنید.

راه حل بسیاری از این سازمان ها کاشت درخت با استفاده از هزینه های جمع آوری شده است. از سوی دیگر برخی از سازمان های غیر انتفاعی و دیگر سازمان های فعال در زمینه توازن کربن در حال سرمایه گزاری در پروژه های جلوگیری از اتلاف انرژی و استفاده از انرژی های تجدید پذیر در کشور های در حال توسعه هستند. برخی دیگر از این سازمان ها، مبتکر استخدام افراد محلی به منظور ایجاد شغل های بومی و نگهداری محیط زیست اند.

هرچند متوازن نمودن کربن هدفی قابل تقدیر به شمار می رود اما در مقیاس بزرگ تر، خود می تواند عادات بد دیگری را ترویج نماید. این رفتار درست مانند آن است که ما در کنار ساحل دریا آشغال بیاندازیم، سپس کسانی را استخدام کنیم ( و هزینه های آن را بپردازیم) تا زباله هایی را که خود باعث تولیدشان بوده ایم جمع کنند. پس به یاد داشته باشید که شیوه سفر کردن شما نقش تعیین کننده در میزان تاثیرات زیست محیطی کل سفر شما خواهد داشت.

طبیعتا، نقش یک فرد در قبال فعالیت هایی که دولت ها و سازمان های بزرگ انجام می دهند بسیار کوچک به نظر می رسد. اما این به آن معنا نیست که ما مسافران به تنهایی ناتوان از تاثیر گذاری و مسئولیت پذیری باشیم. درواقع هر کدام از ما، امکانات بسیاری برای حداقل نمودن تاثیرات مضر سفرهایمان بر محیط زیست داریم که مسافرت با توازن کربن تنها یکی از آنها به شمار می رود.

اگر کنجکاو شده اید که سفر هوائی بعدی شما چه میزان گاز دی اکسید کربن اضافه وارد جو می کند، به این آدرس سر بزنید: www.climatecare.org/airtravelcalc/airtravelcalc.cfm

منبع: Code Green Experiences of a lifetime از انتشارات Lonely Planet

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر