۱۳۸۸ آبان ۲۳, شنبه

پادشاهی بحرین

پادشاهی بحرین کشوری است جزیره ای، که در جنوب خلیج فارس واقع شده است. پایتخت آن منامه و زبان رسمی آن عربی است. در این کشور استفاده از زبان های انگلیسی، فارسی و اردو بسیار رایج است. این کشور از 32 جزیره تشکیل یافته است.
 
در گذشته به منطقه ساحلی جنوب خلیج فارس حد فاصل بصره تا بحرین امروزی بحرین گفته می شد. بحرین قرن های متمادی در قلمرو ایران بوده است. از سال 1522 تا 1602 بحرین مدتی در دست پرتغالی ها قرار گرفت. در سال 1602 میلادی، پس از اخراج پرتغالی ها از خلیج فارس، جزیره بحرین به دست دولت صفوی افتاد و سلطه ایران بر آن (بجز دوره های کوتاهی از حمله عمانی ها) تا سال 1783 میلادی ادامه داشت. از سال 1783، جزیره بحرین به دست خاندان آل خلیفه افتاد که از قرن نوزدهم تا 1971 تحت الحمایه بریتانیا بودند.
 
جزیره بحرین در جنوب خلیج فارس یکی از کشور های نسبتا مترقی در منطقه به حساب می آید. حکومت بحرین از سال 2003 به صورت پادشاهی مشروطه در آمده و هم اکنون در این کشور 15 حزب سیاسی شامل احزاب مذهبی، لیبرال، چپ و بعثی وجود دارد.
 
این کشور کوچک از هزاران سال پیش شناخته شده بوده، برخی آثار باستانی آن تا 5000 سال قدمت دارند.
 
جزیره بحرین، زمستان ها میزبان هزاران پرنده مهاجری است که از مناطق سرد سیر به سمت جنوب مهاجرت کرده، عده زیادی از آنها در برخی اقامتگاه های بین راه، مانند میانکاله در خلیج گرگان، دریاچه های استان فارس، دریاچه ارومیه، حور در خوزستان  و .. اقامت گزیده عده ای دیگر، پس از عبور از خلیج فارس به بحرین می رسند.
 
مستند زیر اطلاعات ارزنده ای در مورد این پرندگان ارائه می دهد.
 
 
بحرین آزاد ترین اقتصاد در خاورمیانه (بیست و ششم در جهان) و سریع ترین رشد اقتصادی در میان کشور های عربی را داراست.
در سال 2008 اندکس مراکز مالی جهانی در لندن بحرین را سریع ترین مرکز مالی در حال رشد جهان رده بندی نمود. تولید و پالایش نفت منبع %60 از درآمد صادراتی، و %60 درآمد دولتی و همچنین %30 از GDP در بحرین است.
این کشور نخستین تولید کننده آلومینیوم در خاورمیانه و پنجمین در جهان است. اکثریت مردم این کشور شیعه هستند و در بحرین حدود پنجاه هزار نفر ایرانی تبار زندگی می کنند که با وجود چند نسل زندگی در آن کشور هنوز به زبان فارسی صحبت می کنند.
 
صنعت توریسم در بحرین رو به رشد است.  سالیانه بیش از هشت میلیون توریست از بحرین بازدید می کنند. بیشتر این افراد از کشور های عرب همسایه می آیند اما شمار روبه رشدی از توریست ها از خارج از منطقه خلیج هستند. کتاب راهنمای مسافرتی لونلی پلنت، بحرین را "شروع عالی برای منطقه خلیج فارس" معرفی نموده است.

۲ نظر:

  1. ممنون. من فکر نمی کردم واقعا بحرین اینقدر پیشرفته باشه. به نظرم میومد امارات پیشرفت سریعتری داشته باشه. ممنون از این اطلاعات مفید.

    پاسخحذف
  2. متاسفانه ارتباط ما با کشور های همسایه بسیار کم شده و از آن بد تر اینکه امروزه آنها در مورد ما بیشتر می دانند تا ما در مورد آنها..

    پاسخحذف