۱۳۸۸ آذر ۱۱, چهارشنبه

Couch Surfing


پروژه کُوچ سِرفینگ با 1.5 میلیون عضو که در 231 کشور جهان پراکنده اند، بزرگ ترین شبکه مهمان نوازی رایگان در جهان است. در سال 2008 روزانه بیش از 30 میلیون صفحه در کوچ سرفینگ بازدید شدند.

ایده اصلی کوچ سرفینگ بسیار ساده است. اگر دوست دارید به جایی سفر کنید، کسی را بیابید که آنجا زندگی می کند و حاضر است شما را مهمان خود نماید (یک جور چتربازی قانونی و محترمانه) . بقیه جزئیات به دو طرف مهمان و صاحب خانه و توافقات فی مابین بر می گردد.

کوچ سرفینگ یک نوع خاص از شبکه های اجتماعی است که به طور اختصاصی برای جهانگردان طراحی شده.

کارکرد

ثبت نام در کوچ سرفینگ مجانی است. بعد از انجام مراحل مربوطه، فرد شروع می کند به پر کردن اطلاعات شخصی خود، اینکه آیا خانه، اتاق یا مکانی برای پذیرائی از دیگران دارد. چه جور سفر کردنی را دوست دارد و دیگر علایق شخصی خود.

میزان جزئیاتی که هر فرد در مورد خود ارائه می دهد بستگی به خود او دارد، و هیچ اجباری در ارائه همه جزئیات شخصی و زندگی خصوصی نیست. اما هرچه خود را دقیق تر معرفی نمایید، اعتماد دیگران بیشتر به شما جلب خواهد شد.

در این گونه مبادله مهمان نوازی، اصل نخست اعتماد بین طرفین است. بخصوص در مسافرت های بین کشوری و بین قاره ای که فرهنگ ها بسیار  متفاوت هستند و میزبان و مهمان باید به یکدیگر اعتماد بسیار داشته باشند.

در سایت، همیشه داوطلبانی هستند که با مراجعه حضوری اطلاعات ارائه شده توسط فرد را (چه شخصی چه امکانات اقامت) بررسی کرده نتیجه را در سایت منتشر می کنند.

شما می توانید بر مبنای، جنسیت، سن، محل زندگی و میزان فعالیت افراد در سایت، شخص مورد نظر خود را پیدا نمایید. همچنین این امکان وجود دارد تا پس از پایان سفر، مهمان و میزبان از تجربه خود و از یکدیگر بنویسند.

یک شرط مهم در سایت این است که میزبان حق دریافت پول از مهمان یا مهمانان خود را ندارد البته بجز در مواقع خاص (مانند هزینه های مربوط به خورد و خوراک) که باید با توافق قبلی و پیش از شروع سفر انجام شده باشد.

اعضا ممکن است، بجای (یا در کنار) امکانات اقامت، خدمات دیگری همچون توصیه های سفر، ترجمه یا حتی تورهای محلی ارائه کنند. ضمنا اعضائی که برای سفر خاصی دنبال همسفر می گردد در انجمن های سایت می توانند به دنبال همراه بگردند.

همچنین در سایت بانک اطلاعاتی حاوی برنامه هایی که اعضاء سایت اعلام می کنند هم وجود دارد. به عنوان نمونه برنامه سالیانه کمپ کنار دریای برلین را می توان نام برد که معمولا هزار نفری در آن شرکت می کنند.

۱ نظر: