۱۳۸۸ بهمن ۶, سه‌شنبه

مسیر سفر با نقشه گوگل



گاهی با خود فکر می کنم زندگی بشر پیش و پس از گوگل تفاوت بسیار کرده، طوری که شاید بتوان گوگل را شروع عصر تازه ای در زندگی بشر نامید.

یکی از جالب توجه ترین محصولات شرکت گوگل نقشه های گوگل است.  شما علاوه بر اینکه در این صفحه از سایت گوگل می توانید نقشه شهر ها و کشورها را مطالعه نموده و حتی گشت و گذار 3 بعدی درون بسیاری از شهر های مهم جهان داشت باشید، می توانید نقشه های دلخواه خود را نیز تولید کنید. بدین معنی که مسیر های سفر، نقاط مهم، منزل دوستان و آشنایان یا حتی آدرس هنل، رستوران و ... را روی نقشه مشخص نموده و ذخیره نمایید.
حتی این امکان وجود دارد تا این نقشه ها را در Google Earth دیده یا با دوستان خود شریک شوید.

امکان کار گروهی روی نقشه هم وجود دارد. بجز کاربرد های فنی، مثلا می توانید برنامه یک سفر خاص را با جمعی از دوستان بررسی و دقیق نمایید، و در آخر هر کس یک نسخه از آن را داشته باشد.

از این مقدمه طولانی که بگذریم یک سری نقشه در این مدت آماده کرده ام که فکر کردم مطلبی را هم در آبگرم به آن اختصاص دهم.
نخست برنامه سفر گروه حمید بریری و دوستان بیابان نورد اوست.
آنها قصد دارند از شهر بسیار کوچک «شاهرخ آباد» در جنوب دشت لوت تا «ده سلم» در شمال همان دشت را پیاده طی کنند. این مسیر که در قدیم راه کاروان رو بوده اکنون سال هاست که مورد استفاده قرار نگرفته. دشت لوت هم که خود از خشک ترین و گرم ترین نقاط روی کره زمین است به اندازه کافی بر سختی راه می افزاید حال پیاده گز کردن گروه را هم به آن اضافه نمایید.
در دهه 1930 «آلفونس گابریل»، جهانگرد اتریشی این مسیر را با شتر طی نموده است.
جهت مشاهده مسیر حرکت گروه از نقشه زیر استفاده نمایید.




نقشه مسیر پیاده روی حمید بریری و دوستان اش را در مقیاس بزرگ تر ببینید

دوم، مسیر گروه همکاران سروان جان مالکولم (بعدا سر جان مالکولم) از بوشهر به شیراز است.
در قرن نوزدهم میلادی بوشهر (ابوشهر) بزرگ ترین بندر شمال خلیج فارس و گذرگاه اصلی تجارت و سفر دریایی به/از ایران بود. در ژانويه 1800 میلادی سروان جان مالکولم به منظور جلب رضایت فتحعلی شاه، پادشاه ایران، برای عقد قرارداد تجاری/سیاسی و محکم کردن رابطه ایران انگلیس (هند) به ایران سفر کرد. هدف از این قرارداد آن بود که ایران را تشویق کنند که اجازه ندهد روسیه یا فرانسه از طریق خاک ایران به هندوستان حمله نمایند و همچنین اگر افغانستان قصد حمله به هند را داشت ایران در سرکوب قبایل افغان با انگلیسی ها همکاری نماید.
این جزئیات البته، خیلی به مسیر سفر مربوط نمی شود، در گزارش یکی از افسران همراه جان مالکولم جزئیات سفر از بوشهر به فارس آمده که مسیر آن را بر نقشه های گوگل پیاده کرده ام. جهت مشاهده آن از نقشه زیر استفاده نمایید. جالب اینکه این مسیر هرچند در بسیاری مناطق منطبق بر جاده های کنونی است در برخی نقاط از جاده های فعلی خارج شده مسیر های میان بر را پیش می گیرد.



نقشه Captain John Malcolm Bushehr - Shiraz Jan, 1800 را در مقیاس بزرگتر ببینید




هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر