۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۰, جمعه

سوسن چهل چراغ

کم کم فصل گل دادن سوسن چهل چراغ نزدیک می شود. این گل بسیار کمیاب که ظاهرا تنها در دو نقطه از جهان به صورت طبیعی می روید (منطقه داماش در ایران و منطقه تالش جمهوری آذربایجان در نزدیکی شهر لنکران) از اواخر اردیبهشت تا اوایل تیر گل می دهد.

منطقه رویش آن در ایران که به یک تپه محدود می شود، توسط حصار فلزی محافظت شده، ورود به آن نیازمند اجازه نگهبانی محل است. البته در روستا های اطراف، گاه شاخه های گل داده آن را می بینید که بچه ها آن را کنده با آن بازی می کنند.


سوسن چهل چراغ


دو سال پیش که با گروه زیست برای دیدن این گل زیبا به منطقه داماش سر زده بودم، با نگهبان پیر آن روبرو شدم که از حصار کشیدن به دور محل رویش این گیاه گله داشت. او می گفت علف های هرز که درون حصار می رویند باعث خفه شدن گیاه می شوند که نیاز به فضای بیشتر برای رویش دارد.

او که به بقای این گیاه امید چندانی نداشت، می گفت راه نگهداری از آن حصار کشیدن به دور محل رویش اش نیست، زیرا گاو هایی که در منطقه چرا می کنند و علف های هرز را می خورند، خود باعث حمایت از این گیاه می شوند.

هر چند می توان تصور نمود که مسئولان نگهداری از این گیاه، با آگاهی از معروفیت بیش از حد آن میان طبیعت گردان نگران چیده شدن تنها باقی مانده های این گیاه زیبا توسط به ظاهر طبیعت دوستانی است که برای چیدن آخرین بقایای آن دندان تیز کرده اند.

به هر حال، اگر دوست دارید این گیاه را از نزدیک ببینید فقط یک ماه فرصت دارید، و اگر دوست دارید باز هم آن را ببینید از چیدن، دست زدن، نوازش کردن و هر گونه تماس دیگر با آن خود داری کنید، که شاید این گیاه زیبا دوباره بتواند بر تپه های سبز آن منطقه بروید.

اگر طبیعت را دوست دارید، تنها چیزی که با خود از آن به خانه بیاورید عکس و خاطرات زیباست.


لینک های مفید:

انجمن زیست شناسی معلمان استان مازندران

چند عکس دیگر

ویکی پدیا




هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر