۱۳۸۸ آبان ۲۴, یکشنبه

ديو آسياب و بند امير

اگر با حمید بریری به لار (منظور سد لار در پای دماوند است نه منطقه لارستان) سفر کرده باشید، او حتما شما را به دیدن چشمه های دیوآسیاب برده است.





چشمه بزرگ تر که در عکس ها دیده می شود (چشمه کوچک تر در پس زمینه تصویر بالا قابل مشاهده است)، بر روی تپه ای آهکی در اثر هزاران سال رسوب آهک و دیگر مواد معدنی موجود در آب چشمه به وجود آمده. امروزه این تپه که با جنس زمین اطراف تفاوت بسیار دارد، همچون جامی آب چشمه را چندین متر بالا تر از در خود نگه داشته است.





جالبی این  پدیده در آن است که معمولا آب هر سنگ و مانعی در برابر راه خود را با کمک فشار زیاد و فرسایش تدریجی از جا کنده و بر می دارد، اما در این مورد آب ظرفی برای باقی ماندن دور خود ایجاد نموده و گوئی زندان خود را بدست خود اش ساخته است.

البته این پدیده نادر نیست. نموده معروف تر آن در ایران در منطقه تکاب، در بنای تاریخی تخت سلیمان است (که آنجا نیز از دیرباز منطقه ای مقدس به شمار می رفته) و البته برادر بسیار بزرگ تر شان در کشور همسابه مان، افغانستان وجود دارد.





منطقه بامیان افغانستان که از دیدنی ترین مناطق این کشور است را همه با مجسمه های بودایش که توسط طالبان نابود شد می شناسند. اما این منطقه سرشار از زیبائی های طبیعی و ساخته های دست بشر است.

از معروف ترین این دیدنی ها، بند امیر است. بند امیر که از پنج دریاچه تشکیل گردیده ، در ارتفاع 2900 متری پای کوه بابا پنهان شده است. آب آبی تیره این دریاچه همچون نگینی در دل کوهستان می درخشد و تضاد خیره کننده آن با کوهستان خاکی اطراف دیدنی است.





در این مورد نیز، درصد بالای مواد معدنی موجود در آب دریاچه، از یک سو منشا رنگ آبی آب و از سوی دیگر رسوبات آن سازنده دیواره های عظیمی است که در طول میلیون ها سال ظرف نگهدارنده دریاچه را شکل داده. این سد طبیعی (بند امیر را خیلی ها سد شاه معنی می کنند اما به نظر می آید اشاره به نام امیرالمومنین داشته باشد) با ارتفاع بیش از 10 متر مهم ترین عجایب طبیعی افغانستان به شمار می رود.

مردم محلی معتقدند که معجزه حضرت علی (ع) باعث پدید آمدن این سد طبیعی در مقابل آب گردیده. همه ساله تعداد بسیاری از زوار برای زیارت این منطقه به بامیان سفر می کنند و مسجد و امامزاده ای نیز در راه رسیدن به منطقه برای زیارت وجود دارد.

تصاویر:
 دیوآسیاب : خبرگزاری مهر
بند امیر :  http://time.blog.af
تخت سلیمان : http://www.marshal-modern.ir

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر